Mreža elektropunjača za EV u Srbiji uskoro po svetskim standardima

U Srbiji ima oko 16,5 hiljada električnih i hibridnih vozila, od čega oko 1.700 njih pokreću samo baterije, a sve njih opslužuje ne više od 150 javnih punjača. To znači da u Srbiji na jedan punjač dolazi oko 11 električnih baterijskih vozila, što je u ovom trenutku na nivou globalnog proseka koji iznosi 10 vozila po punjaču. Ali, kako je najavio ministar građevine, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, situacija na ovom polju će ubrzano doživeti konkretne pozitivne promene.

U Norveškoj je, na primer, 2011. bilo čak 1,3 vozila po punjaču, što znači da je punjača bilo maltene isto koliko i automobila. Međutim, kako su ekološka vozila postajala popularnija tako je i ovaj odnos opadao pa je na kraju 2022. u Norveškoj dolazilo 25 električnih vozila na jedan javni punjač.

Reklo bi se da je po tome Srbija sada ispred Norveške, što naravno nije slučaj. U ovoj skandinavskoj zemlji električna vozila danas čine čak 17 odsto ukupnog voznog parka, dok je u Srbiji učešće vozila koja idu samo na baterije na nivou statističke greške. Uz to brojka od 150 javnih punjača u Srbiji predstavlja optimistički scenario, pošto u nedostatku zvaničnih podatka, procene idu od 50 do 150 punjača, a uz to, u Srbiji imamo izrazito visok broj hibrida u odnosu na čisto električna kola, mada je kod ovih vozila blizina javnog punjača ipak manji problem.

Inače, uobičajeno je da u zemljama u kojima ima malo elektroautomobila, na početku bude više vozila po punjaču nego tamo gde je zelena mobilnost već postala široko prihvaćena. Zemlje kao što su Kina, Koreja i Holandija uspevaju da već godinama drže manje od deset vozila po punjaču, tako što uporno grade sve jaču mrežu punjača uprkos brzoj ekspanziji upotrebe električnih automobila, dok u Sjedinjenim Državama sada već dolazi čak 24 elektrovozila na jedan punjač.

Javno preduzeće putevi Srbije do sada je postavilo osam punionica za električna vozila na putevima, a plan je da ove godine bude instalirano još deset ovakvih stanica. Radi se o pet sporih punjača snage od 22 do 50 kilovata, na kojima za potpuno punjenje jedne baterije treba nekoliko sati, i tri ultrabrza punjača snage 175 kilovata. Spori punjači nalaze se na naplatnim stanicama Preševo, Šid, Dimitrovgrad i Subotica u smeru koji vodi od granice ka Nišu, odnosno Beogradu i na odmorištu Boljkovci u blizini naplatne stanice Ljig na autoputu Miloš Veliki u smeru Beograd – Čačak. Na svakoj od ovih lokacija postoje priključci za tri vozila.

Što se tiče brzih punjača, dva su locirana na platou bivše naplatne stanice Niš, po jedan po smeru, a treći se nalazi kod naplatne stanice Beograd u smeru Niš – Beograd.

Novih 10 koji bi po završetku tendera trebalo da se nađu na putevima, biće na odmorištu Čokot na autoputu E-75 u smeru Niš – Preševo, odmorištu Lalinci na autoputu E-763 u smeru Čačak – Beograd, odmorištu Jerina na autoputu E-75 u smeru Beograd – Niš, naplatnim stanicama Šimanovci na autoputu E-70 u smeru Beograd – Šid i Stara Pazova na autoputu E-75 u smeru Subotica – Beograd, odmorištima Toplik na autoputu E-80 u smeru Niš – Dimitrovgrad, Crvena reka na autoputu E-80 u smeru Dimitrovgrad – Niš i Korbevac na autoputu E-75 u smeru Preševo – Niš i naplatnim stanicama Subotica na autoputu E-75 u smeru Subotica – Beograd i Šid na autoputu E-70 u smeru Šid – Beograd, vidi se iz tenderske dokumentacije. Predviđeno je da ovi punjači budu snage od 70 do 90 kilovata uz mogućnost nadogradnje na do 300 kilovata u slučaju potrebe.

Putevi Srbije za sada ne naplaćuju punjenje automobila, mada se u budućnosti planira naplata.

Izmenama i dopunama Zakona o planiranju i izgradnji predviđeno je da svaka pumpa na auto-putu i brzim saobraćajnicama, na četiri mesta za točenje goriva, mora da postavi jedan brzi elektropunjač

“Sada postoji osam punjača duž autoputeva, postavlja se još 10. Bićemo zemlja sa najviše elektro punjača u regionu. Moramo putnu infrastrukturu da prilagodimo vremenu koje dolazi – rekao je Vesić. Dodao je da će Ministarstvo predložiti i da električna vozila plaćaju 13 odsto nižu putarinu, kao podsticaj da građani kupuju upravo takva, ekološka vozila.

Privatni akteri takođe sve češće instaliraju punjače u Srbiji. Recimo NIS je na odabranim Gaspromovim pumpama postavio punjače na kojima naplaćuje punjenje bilo preko posebne kartice bilo preko Charge&Go platforme, u koju je uključen veliki broj punjača u Srbiji i regionu. Mapa punjača uključenih u ovu platformu nalazi se na ovom linku https://mt_komex_sr.webapp.virtaglobal.com/.

NIS za sada nudi punjenje na pet benzinskih pumpi: Zmaj 1 u Beogradu na autoputu Beograd – Zagreb, zatim u Novom Sadu na autoputu Novi Sad – Beograd, Starim Banovcima na autoputu Beograd – Novi Sad, Velikoj Plani na autoputu Beograd Niš i u Sokolićima na autoputu Beograd – Čačak.

I OMV je postavio punjače na određenim pumpama u Srbiji, koje se takođe mogu koristiti preko Charge&Go sistema. Od kraja prošle godine dostupni su punjači na pumpama Doljevac, Gradina i Bačka Topola 1, a još od ranije se vozila mogu puniti na stanicama Lapovo Sever i Martinci 1. U pitanju su brzi punjači snage od 150 do 180 kilovata koji omogućavaju relativno kratko zadržavanje na stanici, što je naročito pogodno za putnike u tranzitu.

Osim ovog, vozačima u Srbiji dostupni su i javni punjači van putnih pravaca, uglavnom u šoping molovima, hotelima i javnim garažama, a i veći broj velikih kompanija svojim zaposlenima takođe omogućava da svoje elektroautomobile napune u garažama na poslu. Tako, između ostalog, elektropunjači postoje u ritejl parkovima Stop Shop kojima upravlja Immofinanc, zatim u tržnim centrima Galerija u Beogradu, BIG fešn, Ada Molu, Beo šoping centru, Merkatoru na Novom Beogradu, Ikei i novosadskoj Promenadi. Punjači postoje i u garaži na Obilićevom vencu u Beogradu i u Pionirskom parku, a među kompanijama, nemački Kontinental ima punjače u svom prostoru u Novom Sadu, Majkrosoft u Beogradu, kao i druge kompanije – Grundfos, Delez, Britiš motors i druge, s tim što ovi uređaji uglavnom nisu dostupni građanima koji nemaju veze sa ovim firmama.

Povezani Članci

Najnovije

Scroll to Top
Search