Istorija električnih vozila duga je više od sto godina i malo je poznata činjenica da su nastala još u 19. veku, pre danas najpopularnijih automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, koja koriste fosilna goriva. Ipak, došao je trenutak kada se električna vozila vraćaju u punom sjaju, a dok ne zauzmu tron kao vodeće prevozno sredstvo, osvrnućemo se na njihovu zanimljivu istoriju.
Za tvorca prvog električnog vozila smatra se Gustav Truve, francuski inženjer elektrotehnike, koji je 1881. godine postavio električni motor i punjivu bateriju na tricikli. Na taj način stvorio je prvo električno vozilo u voznom stanju. Njegovom izumu prethodno su doprineli mađarski svešetenik i fizičar Anioš Jedlik, koji je 1828. izumeo ranu verziju motora jednosmerne struje i francuski fizičar Gaston Plante koji je 1859. godine napravio prvu punjivu bateriju.
Tokom 1890-ih godina počela su da se prodaju prva komercijalna električna vozila, a Henri Piper je u Belgiji razvio jedan od prvih hibridnih automobila. Na samom kraju 19. veka, 1900. godine 40% američkih automobila imalo je parni pogon, 38% električni a 22% imalo je motor sa unutrašnjim sagorevanjem. Zanimljiv je podatak da su u to vreme američki električni automobili pravljeni gotovo duplo više u odnosu na vozila koja su imala motor sa unutrašnjim sagorevanjem. Ipak, prve decenije 20. veka donele su jeftinije modele automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem koja se kreću uz pomoć fosilnih goriva i električna vozila su potisnuta sa tržišta.
Razvoj litijum-jonskih baterije 1980. godine, koje su imale više snage, izazvalo je novo interesovanje za električna vozila budući da se i njihov domet povećao. Litijum-jonske baterije su jedinstveni deo električnih automobila i nemaju nikakav negativan uticaj na životnu sredinu. Zato i ne čudi činjenica da su 2019. godine nagrađene Nobelovom nagradom. Prednost ovih baterija ogleda se u litijumu, koji je najlakši poznati metal. Potražnja za njima naglo je porasla tokom prethodnih godina, kada su mnoge vodeće zemlje i proizvođači automobila najavili postepeno ukidanje vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Upravo to je put da električna vozila postanu alat svih vozača, kojim će doprineti smanjenju zagađenja i zaštiti prirode.
Tokom devedesetih godina prošlog veka, američka država Kalifornija nametnula je svojim propisima obavezu da se poveća prodaja automobila sa nultom emisijom, što je poslužilo kao podsticaj za novu generaciju električnih automobila. Kompanija Dženeral Motors je 1996. godine pokrenula serijsku proizvodnju „EV1” modela električnog vozila. Za tri godine prodato je više od 1.000 primeraka, ali je zbog tada ograničene tehnologije baterija proizvodnja prekinuta. Godinu dana kasnije proizvedeno je prvo masovno hibridno električno vozilo. To je bila Tojota Prijus koja je postigla najveći komercijalni uspeh sa 6,1 milion prodatih primeraka u celom svetu. Deceniju kasnije, 2008. godine Tesla Roudster sa dometom od 245 milja pokrenuo je talas električnih vozila visokih performansi.
Uz pronalazak novih tehnologija i rešenja zahvaljujući kojima će uticati na smanjenje emisije štetnih gasova u atmosferu, bogata istorija električnih vozila biće samo argument više da ova vrsta automobila osvoji svet. Podizanje svesti o značaju i važnosti očuvanja životne sredine motivisaće ljude širom planete da se opredele za upotrebu električnih automobila, ostavljajući jasnu poruku budućim generacijama za koje verujemo da će pratiti naše dobre odluke i čuvati prirodu koja je dom svih nas.