Povratak u školu: Kako podržati mentalno zdravlje dece kroz prirodu i ekološke aktivnosti

Povratak u školske klupe nakon dugog letnjeg raspusta može biti izazovan za decu. Osim prilagođavanja na novu rutinu, mnogi mališani osećaju stres i anksioznost zbog novih obaveza, socijalnih očekivanja i povratka u strukturu školskog dana. U ovom periodu, roditelji igraju ključnu ulogu u pružanju podrške koja je potrebna njihovoj deci, a fokus na prirodu i ekološke aktivnosti može značajno doprineti očuvanju njihovog mentalnog zdravlja.

Važnost prirode u očuvanju mentalnog zdravlja

Priroda ima dokazano blagotvoran uticaj na mentalno zdravlje, kako odraslih, tako i dece. Istraživanja pokazuju da boravak na otvorenom, u zelenom okruženju, može smanjiti nivo stresa, poboljšati raspoloženje i povećati koncentraciju. Studija objavljena u Journal of Environmental Psychology ističe da „kontakt sa prirodom, čak i u urbanim sredinama, može značajno smanjiti simptome anksioznosti kod dece“.

Redovan boravak na svežem vazduhu jedan je od najjednostavnijih načina da se ova blagotvorna dejstva iskoriste. Porodične šetnje u prirodi, vikendi u parku ili planinarenje, mogu postati deo porodične rutine. Ove aktivnosti ne samo da pružaju fizičku aktivnost, koja je ključna za dobrobit, već i omogućavaju deci da se opuste i oslobode napetosti. Frontiers in Psychology navodi da su „aktivnosti na otvorenom povezane sa većim osećajem mira i smanjenjem negativnih emocionalnih stanja kod dece školskog uzrasta“.

Eko-aktivnosti kao podrška mentalnom zdravlju

Pored boravka u prirodi, uključivanje dece u ekološke aktivnosti može dodatno poboljšati njihovo mentalno stanje. Sadnja drveća, rad u školskom vrtu ili učestvovanje u akcijama čišćenja lokalnog parka pomaže deci da razviju osećaj svrhe i doprinesu zajednici. Prema istraživanju objavljenom u Children, Youth and Environments, „uključivanje dece u ekološke aktivnosti može im pomoći da razviju pozitivnu sliku o sebi, povećaju samopouzdanje i stvore osećaj povezanosti sa prirodom“.

Roditelji mogu inicirati male, ali značajne projekte kod kuće, kao što je sadnja cvetnih gredica ili pravljenje kutka za reciklažu. Ove aktivnosti podstiču kreativnost, smanjuju stres i omogućavaju deci da aktivno učestvuju u očuvanju životne sredine, čime se povećava njihova samopouzdanje i osećaj odgovornosti.

Razgovor i podrška

Povratak u školu često donosi i emocionalne izazove. Deca se mogu osećati nesigurno ili preplavljeno novim zadacima i društvenim interakcijama. Roditelji bi trebalo da budu otvoreni za razgovor o osećanjima svojih mališana. Postavljanje pitanja poput “Kako se osećaš povodom povratka u školu?” može pomoći detetu da izrazi svoje misli i brige.

Kombinovanje ovakvih razgovora sa boravkom u prirodi ili ekološkim aktivnostima može olakšati deci da se otvore. Priroda pruža umirujući ambijent za ovakve razgovore, daleko od pritiska i distrakcija koje donose zatvoreni prostori i tehnologija. Prema American Journal of Public Health, „razgovori sa decom u opuštenom okruženju, poput prirode, mogu poboljšati njihovu sposobnost izražavanja emocija i smanjenja stresa“.

Osećaj povezanosti

Roditelji imaju ključnu ulogu u olakšavanju tranzicije iz letnjeg raspusta u školski život. Kroz prirodu i ekološke aktivnosti, oni mogu značajno doprineti očuvanju mentalnog zdravlja svoje dece. Ove aktivnosti ne samo da pružaju fizičke benefite, već i omogućavaju deci da se osećaju povezano sa svetom oko sebe, smanjujući stres i povećavajući njihovu otpornost na izazove koji dolaze s povratkom u školu.

Photo: Ilustracija Freepik

Povezani Članci

Najnovije

Scroll to Top
Search