Proteklih meseci sve više se govori o mikroplastici i njenoj povećanoj koncentraciji u ljudskom organizmu. Ali, ona se nalazi ne samo u stvarima koje jedemo, pijemo, dišemo već i koje nosimo. Odeća za trening napravljena je od poliestera i putem naše kože otpušta otrovne hemikalije i mikroplastiku u naš organizam.
Odeća za trening, od helanki do sportskih brushaltera najčešće je pravljena od rastegljivog, elastičnog materijala koji upija znoj. Sa razlogom se ne trenira u pamuku i prirodnim materijalima – znoj se ocrtava i ostaje na materijalu. Odeća za trening prijanja nam na kožu i omogućava lako i nesmetano kretanje. Ovi benefiti dolaze sa cenom po naše zdravlje kao i po planetu.
Kako aktivna odeća utiče na naše telo?
Studija se fokusirala na klasu jedinjenja nazvanih bromirani usporivači plamena (BFR), koji se koriste za sprečavanje sagorevanja u širokom spektru potrošačkih proizvoda. Ova jedinjenja povezana su sa štetnim zdravstvenim efektima kao što su bolesti štitne žlezde, hormonski poremećaji i neurološki problemi. Istraživači sa Univerziteta u Birmingemu otkrili su da, pošto znoj sadrži ulje, a ulje ima lipofilnu hemijsku prirodu koja podstiče hemikalije u plastici da se rastvaraju i difuzuju, ulje u vašem telu može da izlučuje hemikalije iz plastike koju dodirujete.
Veza između nošenja aktivnog veša i neplodnosti je slabo ispitana, ali nova istraživanja sve češće se fokusiraju na ovaj problem. Istraživanja su rađena na malom uzorku i ne mogu se smatrati pouzdanim. Veruje se da postoji potencijalna veza između materijala, poliester, kao što su najlon, spandeks, i neplodnosti usled hemikalija koje utiču na hormone.
Aktivni veš ispušta plastiku u životnu sredinu
Tokom redovnog pranja, materijali ispuštaju mikroplastiku u vodu koja se vraća u životnu sredinu. Materijali od kojih je pravljena sportska odeća su plastični, te se neće razgraditi u prirodi. Brza moda takođe utiče na sve brži razvoj štetnih uticaja. Helanke i majice se troše, nakon nekoliko pranja se tanje i bacaju, a jeftine cene nas nagone da ih redovno kupujemo ponovo. Mnogi brendovi rade na eco – friendly i zelenim alternativama, ali promena još uvek nije tu.
Foto: Unsplash/sippakorn-yamkasikorn