Eng

Francuski zakon o brzoj modi: Zelena inicijativa ili kazna za siromašne?

Vreme čitanja: 2 min

U nastojanju da se suprotstavi “brzoj modi” i “ultra-brzoj modi” koja je osvojila Francusku, mladi zakonodavac iz konzervativne stranke Les Républicains, Vermorel-Marques, predložio je dodavanje dodatnih 5 evra na svaku kupovinu brze mode u ime zaštite životne sredine i francuske tekstilne industrije. Međutim, kritike na račun zakona su oštre, posebno na društvenim medijima, gde neki kritikuju nacrt zakona kao nepravedan, tvrdeći da će samo kažnjavati siromašne, piše France24.

Očekuje se da će se o zakonu raspravljati u donjem domu parlamenta u narednih nekoliko meseci i sastavljen je kako bi podržao francusku tekstilnu industriju koja je teško pogođena rastućom potrošnjom brze mode u zemlji. Zakon predviđa kaznu od 5 evra za svaku kupovinu brze mode.

Brza moda tj. brza i jeftina proizvodnja najnovijih trendova, toliko je snažno uzela maha u Francuskoj u poslednjih nekoliko godina da ugrožava budućnost mnogih tradicionalnih i domaćih proizvođača. Prosečna cena komada odeće jednog od najvećih proizvođača brze mode procenjuje se na samo 7 evra. Ovi komadi se opisuju i kao “jednokratni”, što može da ima katastrofalne socijalne i ekološke posledice.

Iako se pod brzu modu svrstava niz brendova, Vermorel-Marques posebno cilja na “ultra-brzu modu” online trgovca Shein. Osnovan u Kini, ali sa sedištem u Singapuru, ovaj kompanija procenjuje se da svakog dana dodaje između 6.000 i 11.000 novih komada u svoj katalog. Brend je često bio kritikovan zbog ekoloških i društvenih posledica svog modela poslovanja, i prema rečima Vermorel-Marquesa, zbog “uništavanja francuske tekstilne industrije”.

Nije bilo potrebno dugo da ovaj nacrt zakona izazove buru u javnost, pri čemu neki porede kaznu od 5 evra sa još jednim porezom koji pretežno kažnjava siromašne, kao i ograničava njihov pristup pristupačnoj i trendi odeći.

Shein i slični našli su publiku među potrošačima koji retko kad moraju da potroše više od 10 evra da bi napunili svoje ormane najnovijim suknjama, majicama, pantalonama ili aksesoarima.

“U Francuskoj postoji jaz između naših uverenja, svesti da treba da uložimo napor, i prihvatanja mera za borbu protiv ovih problema,” rekla je Sisil Dezano, direktorka studija u Futuribles-u, konsultantskoj firmi koja analizira transformišuće društvene i potrošačke trendove. Dezano je rekla da je ova kazna od 5 evra posebno osetljiva “jer dira u ono što se smatra slobodom da se konzumira”.

Dezano kaže da iako u potpunosti razume potrebu ljudi da se oblače, mnogi, a posebno mlađi kupci, sada prekomerno troše zahvaljujući niskobudžetnim brendovima poput Sheina.

“Ranije je norma bila imati manje odeće, ali koja je trajala duže. Više smo plaćali za nju, ali smo je činili da traje,” objasnila je Dezano. “Danas smo se odmakli od tog mentaliteta. Imamo odeću koja nije tako izdržljiva, koja ne traje dugo, i navikavamo se na to da je uvek imamo više jer koštaju manje.”

Iako predloženi zakon još nije ni raspravljen, rekla je da će služiti kao “povod za ponovno razmišljanje o vrednosti stvari koje kupujemo”: “Ako nije skupo, to je zato što postoji zamena. U ovom slučaju, ekološka zamena.” 

Industrija brze mode redovno je sramoćena zbog toga kako njen poslovni model oštećuje životnu sredinu (jeftini i toksični hemijski zagađivači koji se koriste u bojama, kao i potrošnja vode i fosilnih goriva), negativno utiče na klimatske promene (emisije CO2) i kako eksploatiše ljudska prava (prinudni rad). U nedavnom izveštaju, francusko odeljenje ekološke mreže Friends of the Earth (FoE) procenilo je da Shein sam proizvodi oko 1 milion komada odeće dnevno, što odgovara između 15.000 i 20.000 tona emisija CO2.

Međutim, grupa je istakla, prodavnice brze mode u fizičkom obliku poput Zare, H&M-a, Primarka i Uniqloa jedva da su bolje. 

U 2022. godini, Shein je zabeležio oko 23 milijarde dolara prometa, prema Wall Street Journal-u. Za 2023. godinu, procenjuje se da će njihov promet iznosio gotovo 32 milijarde dolara.

Photo: Canva

Povezani Članci

Najnovije

Scroll to Top