U poslednjih nekoliko godina, praznična sezona čini se da dolazi sve ranije, donoseći sa sobom godišnji porast konzumerizma. Dok praznični duh, sniženja, rasprodaje i darivanja počinju da blistaju u očima kupaca, raste i zabrinutost zbog ekoloških posledica prekomernog konzumerizma i rane božićne kupovine.
Eskalirajući trend prekomernog kupovanja, podstaknut ranim i agresivnim prazničnim marketingom, postavlja ključna pitanja o održivosti, pridržavanju ESG (Ekoloških, Socijalnih i Upravljačkih) principa i potrebi za odgovornim ponašanjem potrošača. Iako je moda sastavni deo svakodnevice, ona sa sobom donosi zagađenje, prekomernu proizvodnju i nepoštovanje radnih prava radnika. Bojenje i dorada – procesi kojima se boje i druge hemikalije primenjuju na tkanine – odgovorni su za 3% globalne emisije CO2, kao i za preko 20% globalnog zagađenja vode. Tone tekstila završavaju kao otpad, a širom sveta reke su zagađene mikroplastikom, deterdžentima i omekšivačima otpadnih voda. Moda je često i oblik ugnjetavanja, jer postoje milioni devojaka i žena koje ne mogu slobodno da biraju svoju odeću. Odeća može i da razdvaja zajednice, produbljujući još više društvene podele.
Ekološki Uticaj: Prekomerna proizvodnja i odlaganje dobara tokom praznične sezone značajno doprinose ekološkom propadanju. Od procesa proizvodnje do transporta proizvoda, ugljenični otisak povezan sa masovnom proizvodnjom prazničnih predmeta pojačava ekološki teret. Kako ranije ukrašavamo domove svake godine, nehotice doprinosimo iscrpljivanju resursa i zagađenju životne sredine.
ESG Principi: Očekuje se da se kompanije sve više usaglase sa ESG principima, naglašavajući važnost etičkih i održivih praksi. Rani početak božićnih promocija dovodi u pitanje ove principe jer često podstiče impulzivnu kupovinu, doprinoseći kulturi prekomernog konzumerizma. Kompanije koje prioritizuju odgovorne metode proizvodnje, etičko snabdevanje i smanjenje ekološkog uticaja trebalo bi pohvaliti, dok druge možda treba da preispitaju svoje strategije.
Odgovorno ponašanje potrošača: Važno je da potrošači razmisle o navikama kupovanja tokom praznične sezone. Pritisak da se podlegne ranim rasprodajama i popustima može dovesti do impulzivne i nepotrebne kupovine. Omogućavanje odgovornog ponašanja potrošača uključuje donošenje svesnih izbora, razmatranje životnog veka proizvoda i opredeljivanje za održive alternative. Otporom porivu za prekomernom potrošnjom, pojedinci mogu da doprinesu prazničnoj tradiciji koja donosi radost, ali i poštuje i čuva dobrobit naše planete.
Pravi duh praznika: Ponovno otkrivanje pravog duha praznične sezone podrazumeva udaljavanje od materijalnog prekomernog luksuza i prihvatanje vrednosti zahvalnosti i dobrote. Umesto da pokleknu pred pritiscima rane božićne kupovine, pojedinci mogu da istraže alternativne načine proslave, poput provođenja kvalitetnog vremena sa voljenima, učestvovanja u dobrotvornim aktivnostima ili fokusiranja na iskustva umesto materijalnih posedovanja.
Ekološki uticaj prekomernog konzumerizma i rane praznične kupovine zahteva našu pažnju i zajednički napor da se donesu održivi izbori. Usklađivanjem naših akcija sa ESG principima i prihvatanjem odgovornog ponašanja, možemo da doprinesemo prazničnoj sezoni koja ne samo što donosi radost, već i poštuje i čuva dobrobit naše planete.
Ali da bi se desila prava promena, takođe moramo da promenimo naše navike kupovine: svako od nas takođe mora da učini sve što je u našoj moći da svesno konzumira, minimizirajući svoj ugljenični otisak i uticaj na životnu sredinu. Održivi materijali su prioritet EU, kroz podržavanje istraživanja i razvoja kako bi se osiguralo da moda ne šteti planeti. Pored toga i poštovanje radnih prava, kako bi se obezbedila održivost u celom modnom lancu snabdevanja.