Inovativne kompanije koje se bave proizvodnjom autonomnih vozila uskoro će svoja rešenja testirati na domaćim putevima, budući da su već izdate dozvole za probnu vožnju za dva vozila od strane nadležnog organa. Takva praksa dobila je i svoje zakonsko uređenje kroz nedavno izmenjeni Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima, koji je Vlada usvojila krajem jula i trenutno je u skupštinskoj proceduri.
Na taj način delimično je rešena jedna od preporuka prvog izdanja NALED-ove Sive knjige inovacija koja se odnosi na uvođenje regulatornog sigurnog okruženja za testiranje autonomnih vozila.
– Uvođenje legislative za autonomna motorna vozila će našu zemlju svrstati među pionire u ovoj oblasti, nakon što je ista praksa zaživela u Americi, Izraelu i drugim razvijenim zemljama. Izmenama zakona se prvi put uvodi pojam autonomne vožnje, i propisuje da je autonomna vožnja na putu dozvoljena isključivo u cilju testiranja, na osnovu dozvole koju izdaje MUP. Nakon zakona, očekuje se usvajanje podzakonskih akata koji će bliže urediti uslove za ispitivanje autonomnih vozila, kao i za njihovo testiranje – objašnjava Irena Đorđević, šefica Jedinice za preduzetništvo i inovacije u NALED-u.
Prema njenim rečima, inicijalna preporuka Sive knjige inovacija bila je da se testiranje umesto na ulicama, obavlja u specijalno dizajniranom i opremljenom okruženju tzv. test bed centrima. Ovakva postrojenja omogućavaju kompanijama i istraživačkim ustanovama da testiraju tehnologije i usluge u oblasti automatizovane vožnje na posebno projektovanim putevima i autoputevima.
Međutim, država se odlučila na liberalniji pristup testiranju autonomnih vozila u realnom okruženju i MUP je već izdao dozvole za probnu vožnju za dva autonomna vozila na Nivou 3 autonomne vožnje, sa vozačem koji bi u slučaju problema preuzeo komande. Planovi države su da do Ekspa 2027. u Srbiji testiraju i autonomna vozila bez vozača.
Prema podacima istraživanja stavova građana o autonomnim vozilima rađenog u okviru projekta StarTech, 41% ispitanika nije uopšte upoznato sa ovom vrstom vozila, dok se više od četvrtine ne bi osećalo sigurno kada bi bila prisutna u saobraćaju. Kao glavne prednosti, građani uočavaju bolje performanse, veću ugodnost tokom vožnje i bezbednost, a kao nedostatke vide visoke troškove nabavke i neprilagođenu infrastrukturu.
Prema zakonskom rešenju koje je u skupštinskoj proceduri, delimično se rešava još jedna preporuka Sive knjige inovacija, i to ona koja se odnosi na uređenje pitanja mikromobilnosti. Novi zakonski okvir od sada prepoznaje i savremena vozila – električne trotinete kojih u Srbiji, prema dosadašnjim procenama, ima više od 200.000. Predviđeno je da se takva vozila kreću biciklističkim i pešačko-biciklističkim stazama, kao i biciklističkom trakom, izuzetno i kolovozom ukoliko je brzina na toj deonici ograničena na 30km/h ili do 50km/h, ukoliko lice ima više od 18 godina. Ako su na ulici, vozači moraju da imaju zaštitnu opremu – fluorescentni prsluk i kacigu.
– Pohvalno je što je resorno ministarstvo zakonski uredilo ovu oblast imajući u vidu da nezgode na ulicama usled nedostatka regulacije nisu bile retkost. Time će se povećati bezbednost svih učesnika u saobraćaju. Međutim, ostaje otvoreno pitanje na koji način se tretiraju druge vrste električnih vozila poput bicikla ili huverbordova koji mogu razviti značajnu brzinu, ali i malih autonomnih robota za isporuku budući da zakon za sada ne poznaje ove kategorije – istakla je Đorđević.
Dodatno, vozačima električnih trotineta nalaže se obaveza posedovanja nalepnice koju izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja, zabrane prevoženja drugih lica, dok je mlađima od 14 godina zabranjena vožnja električnog trotineta na javnim putevima.
Siva knjiga inovacija je specijalizovana publikacija, kreirana u okviru projekta StarTech koji finansira kompanija Philip Morris, a sprovodi NALED. Prvo izdanje sadrži 60 preporuka za unapređenje uslova poslovanja za inovativno i visokotehnološko preduzetništvo. Tokom jeseni očekuje se objavljivanje i drugog izdanja sa ažuriranim i unapređenim preporukama.