Udeo energije iz obnovljivih izvora raste u celoj Evropi, uključujući i region Zapadnog Balkana. Podaci Statističkog zavoda EU pokazuju da je obnovljiva energija u proseku činila 23 odsto ukupno utrošene energije u EU tokom 2022. godine. Iako može da zvuči neverovatno, gotovo ceo region Zapadnog Balkana je – iznad ovog nivoa.
Kada je reč o propisima koji regulišu postavljanje auto-nadstrešnica, najviše je po pitanju zakonodavstva, postigla – Francuska. Ova zemlja je, naime, usvojila 2023. zakon prema kojem se zahteva da parkirališta – i postojeća i nova – koja imaju prostor za najmanje 80 vozila, budu pokrivena solarnim panelima. Vlasnicima parkinga ostavljan je rok za prelazak na nove uslove. Slični zakoni postoje u šest država-pokrajina Nemačke.
Nemačka i Francuska su, praktično, pioniri u instalacijama solarnih nadstrešnica za automobile, što je regulisano propisima po kojima su solarni paneli obavezni na većim parkinzima. U Nemačkoj je tako više država uvelo regulativu kojom se zahteva ugradnja fotonaponskih instalacija na novim parkinzima sa više od 35 mesta za vozila. Prema novom zakonu u Sloveniji postaje obavezna ugradnja solarnih panela na krovove i novih i postojećih objekata, kao i parkinga površine veće od 1.000 kvadratnih metara.
“Zelena energija je budućnost”, kaže Dejan Blagojević, generalni direktor Propulzije. “Podaci Eurostata pokazuju da je udeo obnovljvih izvora energije u zemljama Zapadnog Balkana veći nego u zemljama Evropske unije. Zajedničko za ceo region je da korišćenje energije iz obnovljivih izvora raste. Kada je reč o solarnoj energiji, podaci potvrđuju da je ona najbrže rastući izvor energije ne samo u Evropi, već i celom svetu. Solarna energija je najrasprostranjeniji energetski resurs na zemlji i ne proizvodi zagađenje prilikom proizvodnje električne energije”.
Solarna auto-nadstrešnica Propulzija Greenport, sistem solarnih panela koji pokriva parking prostore za komercijalnu i industrijsku upotrebu, prema rečima Blagojevića, omogućava korisniku da sam proizvodi električnu energiju i štedi na potrošnji energije koju plaća.
Solarne auto-nadstrešnice omogućavaju i stvaranje energije za napajanje električnih automobila, a njih će, nesumnjivo – biti sve više.
Tome u prilog ide i činjenica da je Srbija upravo uvela državne subvencije za kupovinu električnih vozila, namenjenu i firmama i građanima, kao jednu od mera države za unapređenje kvaliteta vazduha i životne sredine.

Sve ovo pokazuje da, iako udeo električnih vozila na putevima Srbije nije veliki – prema poslednjim dostupnim podacima sredinom 2023. bilo ih je nešto više od 1.700 – njihov broj nezadrživo raste. Samo tri godine ranije, u 2020, u Srbiji je od nešto više od dva miliona registrovanih vozila bilo svega –102 na električni pogon. Dugoročnije procenekazuju da bi do 2040. godine u Srbiji moglo da bude prodato čak 300.000 električnih vozila (Naled).
Kada je reč o elektro-punjačima, a solarne auto-nadstrešnice mogu da služe i u tu svrhu, plan Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije je da do kraja 2024. godine na auto-putevima i brzim saobraćajnicama u Srbiji bude instalirano 113 elektro-punjača koji će omogućiti povećan promet električnih vozila kroz zemlju. Prema podacima s početka januara ove godine, na putevima u Srbiji trenutno ima osam elektro-punjača, u toku je postavljanje 18. Plan je da se na novim deonicama postavi još sedam, što je u skladu sa namerom Javnog preduzeća Putevi Srbije da ih u narednom periodu bude 33.
Podaci Eurostata objavljeni na kraju 2023. godine pokazuju da je u 2022. obnovljiva energija činila, u proseku, 23 odsto utrošene energije u celoj EU, u odnosu na 21,9 odsto u 2021. Najveći udeo je u Švedskoj, 66 odsto, najmanji u Luksemburgu, 14,4 odsto. Udeo energije iz obnovljivih izvora je u Srbiji porastao sa 25 odsto na 27,08 odsto, što je više od proseka EU.
“Solarna auto-nadstrešnica, kao sistem solarnih panela koji pokriva parking prostore, omogućava korisniku da sam proizvodi električnu energiju iz čistih izvora i da istovremeno štedi na potrošnji energije koju plaća. Može da se koristi za komercijalnu i industrijsku upotrebu. Korišćenjem ovih nadstrešnica trošak industrijske električne energije je 12 odsto manji, dok ovakva proizvodnja istovremeno pokriva čak 70 odsto godišnje potrošnje električne energije u domaćinstvu”, kaže Dejan Blagojević, generalni direktor Propulzije.
Računica, prema rečima Blagojevića, pokazuje da je godišnja ušteda na troškovima komercijalnog punjenja čak 3.500 evra. “Solarnom auto-nadstrašnicom na samo dva parking mesta stvara se 7.100 kWh zelene energije godišnje i omogućava da se prosečnim električnim automobilnom godišnje pređe čak 36.400 kilometara”, kaže on.
On ističe da solarna auto-nadstrešnica nudi više mogućnosti za korisnika u odnosu na solarne panele smeštene na krov objekta. “Omogućava od svih vremenskh prilika bezbedan parking električnih vozila, ali i stvaranje električne energije iz čistih izvora za njihovo punjenje, što je veoma važno, jer tek tada možemo da kažemo da je električno vozilo u potpunosti ekološko. Uz to, višak ovako stvorene energije može da se iskoristi za industrijsku ili rezidencijalnu namenu”, objašnjava Blagojević.
U izveštaju Renewables 2023, koji je pripremila Međunarodna agencija za energetiku (IEA), navodi se da su svetski kapaciteti za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora povećani tokom 2023. za rekordnih 50 odsto ili za 510 GW i to najviše zahvaljujući – solarnoj energiji i Kini. To je, kako prenosi portal Balkan green energy news – najbrža stopa rasta u poslednje dve decenije, ali i dalje je nedovoljna da se ti kapaciteti utrostruče do 2030. što je cilj postavljen na konferenciji o klimatskim promenama COP28 u decembru 2023.
Tri četvrtine povećanja obnovljivih kapaciteta širom sveta, prema ovom izveštaju, čine upravo – solarne fotonaponske elektrane. Zanimljivo je da je Kina 2023. godine instalirala onoliko solarnih panela – koliko i ceo svet u 2022. godini.
Foto: Propulzija