Kako Ikea “tera“ potrošače da budu ekološki osvešćeni

Gotovo 860 miliona ljudi posetilo je prodavnice Ikea prošle godine, što joj je pomoglo da ostvari više od 50 milijardi dolara prihoda. Najveći svetski trgovac nameštajem koristi tu izloženost kako bi promovisao jedinstveni cilj nultih neto emisija: obećanje da će smanjiti klimatski otisak proizvoda koje Ikea korisnici koriste kod kuće za 70 posto do 2030. godine, piše GreenBiz.

Do sada je Ikea postigla smanjenje od 52 posto u odnosu na osnovu koju je postavila 2016. godine, prema Ikea izveštaju o održivosti za 2023. godinu. Trgovac izračunava tu tvrdnju gledajući materijalni sastav i energetsku efikasnost uređaja, rasvete i nameštaja koji prodaje. Na primer, u fiskalnoj 2023. godini, Ikea je prodala više od 58,1 milijardi LED sijalica. Prebacivanje na ažurirani proizvod poboljšalo je efikasnost portfolija za 6 posto, smanjujući potrošnju energije i emisije kupaca u procesu. Neke prodavnice nisu imale alternativu za obične sijalice skoro deceniju. To smanjuje potrošnju energije potrošača i, posredno, njihove emisije.

Rana adaptacija LED sijalica od strane Ikea je jedan primer kako trgovac usmerava kupce ka izboru proizvoda koji smanjuju njihove emisije i, posredno, pomažu trgovcu da ispuni svoja klimatska obećanja.

Ikea koristi svoj uticaj u nabavci da podstakne potrošače na proizvode sa nižim emisijama koristeći svoju veličinu kao kupca kako bi osigurala da ekološki prihvatljiviji proizvodi ne zahtevaju višu cenu, rekla je Karen Pflug, glavni direktor za održivost Ingka grupe, najvećeg Ikea maloprodajnog franšizera koji čini 88 posto njene prodaje. Ona vodi strategiju za skoro 400 prodavnica, koje su tokom fiskalne 2023. godine ugostile 697 miliona poseta.

“Ima mnogo slučajeva gde, zapravo, možemo zaista pokrenuti promene na nivou cele industrije”, rekla je Pflug. “Imajući veličinu i volumene i garantovane prihode za dobavljače, to nam pomaže da promenimo proizvodnu liniju.” Ikea, na primer, nije izumela LED osvetljenje, ali zato što je osigurala određene nivoe volumena, promenila je prioritete za dobavljače. To je strategija koju Ikea ponavlja sa drugim kategorijama proizvoda, rekla je ona. “Znamo da 68 procenata potrošača brine o klimatskim promenama i očekuju da velike kompanije nešto preduzmu, kao i vlade”, rekla je ona. “Ali oni takođe ne znaju šta da rade za sebe. Skoro polovina njih misli da je to preskupo. Tako da je najveće zadovoljstvo koje imam pokazivanje da održivost može biti pristupačna, takođe, i zaista im pomažem da razumeju svoju ličnu moć, da male stvari mogu napraviti razliku.”

Podstiče prelazak na biljne alternative hrane. Na primer, Ikea cene biljnih alternativa hrane koje prodaje — uključujući njene poznate ćuftice i hotdoge — niže od onih dobijenih od životinja. Prošle godine više od 700 miliona kupaca kupilo je u Ikea kafeima ili prehrambenim tržištima. Ikea cilja da do 2025. godine 50 posto “glavnih obroka” koje nudi pređe na biljnu osnovu; do sada je na oko 38 posto. U nekim regionima, uključujući zemlje koje se veoma fokusiraju na meso kao što su Japan i Južna Koreja, Ikea objavljuje statistike za zaposlene da vide usvajanje, po regionu, što podstiče duh takmičenja, rekla je Pflug.

Prodavnice takođe daju prioritet lokalnoj kuhinji — u Italiji se “biljne ćuftice” služe sa testeninom, dok su u Koreji uparene sa kimchi pirinčem. “Nije reč o tome da se ljudi osećaju krivim, već da to učinimo poželjnim, ukusnim i privlačnim”, rekla je Pflug. 

Foto: Ilustracija Canva

Povezani Članci

Najnovije

Scroll to Top
Search