Trka za održivu budućnost: Ko će preživeti?

Situacija je jasna – kompanije ne mogu opstati na planeti pogođenoj neprekidnim krizama i nepredvidivim rizicima. Ipak, uprkos decenijama korporativnih obaveza, globalne emisije ugljen-dioksida rastu, a fosilne kompanije i dalje jure profit, ignorišući dugoročnu održivost. ESG (environmental, social, governance) agenda, u svom trenutnom obliku, jednostavno nije isporučila potrebne rezultate — i nikada neće. Potrebna je hitna promena načina razmišljanja i temeljna redizajniranje tržišta koja oblikuju poslovne odluke, piše Financial Times.

Dok vodeće kompanije postavljaju ambiciozne ciljeve neto nula emisija i transparentno izveštavaju o napretku, šira ESG industrija daje lažnu sliku da je trenutni status održiv. To smanjuje pritisak za strukturne promene. Suočimo se s realnošću: ESG zasnovan na dobrovoljnim akcijama i izveštajima neće doneti potrebne promene.

Rešenje leži u radikalnoj promeni — prelasku na koncept “konkurentne održivosti”. Ovaj koncept postavlja održivost kao pitanje poslovne konkurentnosti, a ne odgovornosti. Klimatske promene i gubitak biodiverziteta nisu apstraktne pretnje, već stvarni faktori koji ugrožavaju poslovanje. Umesto da se pitaju “Koliko održivosti možemo priuštiti?”, kompanije moraju da se fokusiraju na pitanje “Kako možemo ubrzati tranziciju i iskoristiti je kao prednost?”

Primer uspešnog poslovanja dolazi iz švedske inicijative Hybrit, koja radi na stvaranju čelika bez fosilnih goriva. Oni ne samo da se pripremaju za budućnost, već je aktivno oblikuju. S druge strane, plastična industrija ostaje vezana za neefikasne mere poput upotrebe recikliranih materijala, umesto da preduzme hrabre korake ka smanjenju otpada i promovisanju reciklaže.

Da bi promena bila stvarna, tržište mora biti redizajnirano kako bi eliminisalo tenzije između profita i održivosti. Potrebna su tržišta za klimatski neutralne, prirodno pozitivne i cirkularne proizvode. Države moraju stvoriti uslove koji čine ekonomski neophodnim prestanak štetnih aktivnosti. U suprotnom, kompanije koje dobrovoljno tranzicionišu biće podkopane od strane onih koje to ne čine.

U narednoj deceniji, kompanije neće konkurisati samo za tržišni udeo, već za budućnost. Oni koji prepoznaju ovu priliku, biće nagrađeni dugoročnom otpornošću i liderstvom na tržištu u svetu koji će izgraditi stabilne ekološke i društvene temelje.

Foto: Ilustracija Canva

Povezani Članci

Najnovije

Scroll to Top
Search