Od fioke do novog doma: Priča o stvarima koje nađu drugi život preko stranice “Preteklo”

Jugonostalgija i retro trend poslednjih godina nalaze se u usponu, a Instagram stranica Preteklo nudi širok asortiman unikatnih retro predmeta. Veliki broj kompanija kroz različite kampanje ili kolekcije proizvoda pokušava da imitira ovaj trend, ali privlačnost vintidž kupovine leži upravo u njenoj jedinstvenosti i održivosti.

Ideja osnivanja stranice Preteklo došla je najviše iz praktičnih razloga. Kako osnivač kaže: ,,Imao sam dosta stvari koje ili nisam nosio ili nisam izvukao iz fioke godinama. Želeo sam da te stvari neko nosi ili koristi jer su mi bile lepe i da ne završe u smeću. Inače nosim odeću i doniram u tri različite organizacije u gradu ali neke stvari koje na kraju završe na ‘Pretklo‘ obično nisu ono što je neophodno nekome kao što je odeća, na primer, i onda je zapravo ‘Preteklo’ pravo mesto za njih.“

Stvari nabavlja sa buvljaka, second hand-a ili iz lične kolekcije. Veruje da stvari treba da imaju primenu – ako se ne koriste, idu na “Preteklo”.

“Preteklo” ne prati šablon – na njihovoj stranici mogu se naći lampe, mape, posteri, šoljice čak i babuške. Pokretač stranice navodi kako se najbrže prodaju fotoaparati analogni ili digitalni stari takozvani ‘idioti’, gde se samo klikne i fotka bez nameštanja ičega. “Drugi najtraženiji akrtikli su posteri i stari albumi za fotografije. Keramika je najnestalnija, nekad ode odmah nekad džedži na profilu po par godina“.

Na pitanje po kom kriterijumu se biraju predmeti, tvorac stranice odgovara da je jedini zapravo da li je njemu lepo i da li ga želi za sebe. ,,Oko 70% stvari na profilu su stvari koje sam ja nekada kupio za sebe, ostalih 30% su kupljene sa idejom Preteklog ali su u isto vreme stvari koje bih zadržao da imam prostora,“ priča on za BIZLife.

Kada ljudi nabasaju na ovu stranicu ili posete bazar u baru Leposava, privlači ih osećaj nostalgije, vremena koje nam je izmaklo, koga se sećamo kroz stare filmove ili porodične fotografije. ,,Mali broj kupaca su zapravo kolekcionari“, misli osnivač, ,,najčešći kupci su nasumične osobe iz života kojima se nešto dopalo sa profila“. Najviše ga raduju rođendanske kupovine kao i kupovine u kojima je predmet vizuelno privlačan, a ujedno i koristan.

U poslednje vreme mnogi ljudi se okreću secon hand kupovini, svesni posledica koje masovna produkcija nosi sa sobom. Preko devedeset tona tekstilnog otpada završi na deponijama svake godine. Problem brze mode i hiperprodukcije prepoznao je i tvorac stranice koji smatra da je hiperprodukcija jedno jako veliko zlo, na prvom mestu i najviše zbog planete na kojoj živimo i resursa koje ona zahteva.

“Uništavanje jedine kuće koju imamo”, postavlja kao postulat, tek nakon što uvidimo taj problem možemo i da pričamo o drugim razlozima kao što su gubitak kreativnosti, lepote detalja i posvećenosti koje možemo da osetimo kada vidimo neke starije predmete iz doba Jugoslavije, na primer.

Foto: Preteklo/Instagram

Povezani Članci

Najnovije

Scroll to Top
Search