U okviru projekta „Pametna organska poljoprivreda – Mejkers bašte“, Nordeus fondacija zajedno sa partnerskim organizacijama, Ekonautom i Centrom za promociju nauke, a uz podršku NLB banke, izgradiće u okviru 12 Mejkers labova u srednjim školama širom Srbije Mejkers bašte – inovativne bašte na otvorenom u kojima učenici i nastavnici zajedno istražuju, stvaraju i povezuju se sa lokalnom i širom zajednicom.
Ideja vodilja projekta je da se đaci zainteresovani za nauku ohrabre da dalje razvijaju interesovanja kroz formalno i neformalno obrazovanje za različite STEAME programe (science, technology, engineering, art, maths, entrepreneurship / nauka, tehnologija, inženjerstvo, umetnost, matematika, preduzetništvo).
Srednjoškolci u školama u Srbiji nemaju prliku da često saradjuju sa vršnjacima iz drugih srednjih škola, kao ni da rešavaju izazove iz prakse koji ih mogu pripremiti za realne uslove rada u profesionalnom okruženju. Kroz ovu saradnju učenici će u ranoj fazi razvoja biti upoznati sa potencijalima organske poljoprivrede i upotrebe novih tehnologija. Izuzetno je važno da se u Srbiji što pre osnaže gimnazije, poljoprivredne i tehničke škole da integrišu principe i različite aspekte organske proizvodnje u svoje nastavne planove i programe.
Shodno tome u projekat “Pametna organska poljoprivreda – Mejkers bašte” uključena su škole u sledećim parovima: Gimnazija “Petro Kuzmjak” iz Ruskog Krstura u paru sa Poljoprivrednom školom iz Bača, zatim Gimnazija i Tehnička škola u Zaječaru sa Poljoprivrednom školom iz Svilajnca, Školski centar “Nikola Tesla” sa Poljoprivrednom školom u Vršcu, Tehnička škola u Kragujevcu i Prva kragujevačka Gimnazija sa Poljoprivrednom školom u Kraljevu, ETŠ “Mija Stanimirović” iz Niša sa Poljoprivrednom školom u Žitoradji.
Kao ključan partner programa, Ekonaut je angažovan na izgradnji “Mejkers bašti” u svim školama, kao i u edukaciji o održivoj poljoprivredi, dok je Centar za promociju nauke važan partner u edukaciji o digitalnim alatima i pametnoj poljoprivredi. Prvu Mejkers baštu formirali smo tokom proleća 2024. u deljenom dvorištu Gimnazije i Tehničke škole u Zaječaru, a uskoro će biti izgrađene male organske bašte i u drugim školskim dvorištima, koje će služiti kao „otvorene laboratorije“ za učenike. Ove bašte će biti opremljene digitalnim alatima kao što su Arduin senzor za praćenje uslova poput temperature, vlažnosti i kvaliteta zemljišta. Koristeći prikupljene podatke učenici će optimizovali uslove za rast biljaka, integrišući tehnologiju i prirodu.
Učenici prolaze kroz programe koji uključuju teorijsku obuku o pametnoj poljoprivredi, dok ih nastavnici i stručnjaci iz industrije podržavaju kroz mentorski rad, radionice i predavanja gde će naučiti ključne principe organske poljoprivrede, kao i upotrebu digitalnih alata i senzora. Učenici će se zatim podeliti u multidisciplinarne timove i započeti rad na projektima u svojim Mejkers baštama. Korišćenjem tehnologija koje su naučili, razviće rešenja usmerena na praktično rešavanje problema. Na kraju projekta planiran je završni događaj gde će učenici predstaviti svoje projekte i rešenja pred nastavnicima, kolegama i javnošću. Ovaj proces će ih pripremiti za digitalnu budućnost poljoprivrede, razvijajući njihove praktične, preduzetničke i timske veštine.
Photo: Ekonaut