Frankfurtska avio-kompanija Lufthansa postala je prva grupacija u Evropi koja će na korisnike preneti troškove novih pravila o emisiji gasova, najavljujući taksu od 1 do 72 evra po karti od naredne godine. Grupacija koja upravlja kompanijama Eurowings, Swiss i Austrian Airlines, kao i nemačkim nacionalnim prevoznikom, saopštila je u utorak da uvodi ovu taksu na letovima koji polaze iz evropskih zemalja kako bi pokrila “stalno rastuće dodatne troškove” novih ekoloških zahteva za gorivo.
Lufthansa je pripisala uvođenje ovog nameta pravilu EU koje zahteva da održivo vazduhoplovno gorivo (SAF) čini najmanje 2% potrošnje goriva avio-kompanija, pravilo koje stupa na snagu početkom 2025. godine. Takođe je istakla kao faktore iza nameta Evropski sistem trgovanja emisijama i međunarodni Corsia sistem, u okviru kojeg avio-kompanije kupuju kredite za ugljenik kako bi nadoknadile bilo koji rast.
SAF trenutno košta najmanje dvostruko više po toni od konvencionalnog, ugljovodoničnog avionskog goriva. Namet grupe primenjivaće se na polaske iz 27 članica Evropske unije, Ujedinjenog Kraljevstva, Švajcarske i Norveške, sve zemlje koje učestvuju u pravilima SAF-a i imaju sisteme trgovanja emisijama.
Endrju Čarlton iz konsultantske kuće Aviation Advocacy rekao je da je potez Lufthansa grupe, kao prvog evropskog avio-prevoznika, “izuzetno agresivan” odgovor na uvođenje pravila od strane Evropske komisije. Dok su neke avio-kompanije uvele namete nakon uključivanja avio-prevoznika u Sistem trgovanja emisijama 2012. godine, potez Lufthanse je prvi takav odgovor evropskog avio-prevoznika na najnovije mere, rekao je Čarlton.
Kvota SAF-a Evropske unije postepeno će se povećavati tokom narednih decenija, dostižući čak 70% do 2050. godine. Industrija je jedna od najtežih za dekarbonizaciju zbog izazova u pronalaženju ne-fosilnih goriva koja su energetski gusto kao visoko koncentrisani kerozin.
Lufthansa očekuje da će postepeno povećanje zahteva za SAF u narednim godinama koštati milijarde evra. “Avio-grupa neće sama moći da podnese postepeno povećane dodatne troškove koji proističu iz regulatornih zahteva u narednim godinama,” saopšteno je. Novi namet trebao bi pokriti deo troškova koji proizilaze iz regulatornih zahteva za 2025. godinu, rekla je grupa.
Neki ekološki aktivisti upozorili su da avio-kompanije moraju biti transparentne u vezi sa tim šta naplaćuju. Jo Darden, direktor za avijaciju u organizaciji Transport & Environment, rekao je: “Objavljeni namet ne pruža dovoljno jasnoće o količinama i troškovima kupljenog SAF-a, niti o raspodeli troškova između avio-kompanije i njenih putnika.”
Postoje ozbiljne zabrinutosti u vezi sa sposobnošću proizvođača SAF-a da proizvedu dovoljno goriva da pokriju globalne potrebe. Proizvođači su prošle godine proizveli 500.000 tona SAF-a širom sveta. Lufthansa je tokom godine potrošila 8,45 miliona tona goriva. Nije jasno da li će druge evropske avio-kompanije uvesti slične eksplicitne namete ili će same apsorbovati troškove novih ekoloških zahteva. Loren Rajli, glavni službenik za održivost američke United Airlines, ove nedelje je u intervjuu za Financial Times pozvala operatere naftovoda da počnu da prevoze SAF, kao deo napora da se smanje troškovi goriva.
Foto: Ilustracija Canva