Živimo u vremenu kada je plastični otpad jedan od gorućih izazova: gotovo 500 milijardi plastičnih flaša se godišnje potroši širom sveta, i mnoge završe bačene, zagađujući našu životnu sredinu. Tako svake godine u okean ulazi oko 8 miliona tona plastike, što je ekvivalent jednog kamiona plastičnog otpada svake minute. Ako se trenutni trendovi nastave, do 2050. godine će u morima biti više plastike nego ribe, po težini. Zato je recikliranje jedan od ključnih načina da se uhvatimo u koštac sa ovim problemom i u isto vreme čuvamo dragocene resurse kako ne bismo stalno trošili energiju na ponovnu ekstrakciju, navodi za Odrzime.rs ESG Web Platform Bojana Milašinović, generalna direktorka TOMRA Collection Srbija i Crna Gora.
“Mlađe generacije imaju sve veću ekološku svest, stalo im je do okoline i vrednuju kompanije koje posluju održivo”.
„Na primer, aluminijumskoj limenci treba oko 500 godina da se razgradi, a proces recikliranja donosi uštede energije od 90 do 95% u poređenju sa dobijanjem aluminijuma iz sirovina. PET ambalaži treba oko 100 godina da se razgradi, dok staklo, ako se odbaci, ostaje na deponiji neograničeno. Ključno je prepoznati da otpad od ambalaže nije otpad, već dragoceni resurs, koji može da se reciklira“.
Da li su kompanije i javnost generalno u Srbiji dovoljno osvešćeni da prepoznaju važnost reciklaže ambalaže od napitaka? Da li znaju kako funkcioniše depozitni sistem?
Obzirom da depozitni sistem nemamo danas, sigurno da široka populacija nije upoznata sa detaljima kako on funkcioniše, ali ovo ipak nije stran pojam na našem tržištu i mnogi ljudi su imali dodira sa povratom ambalaže, a sve veći je i broj pilot projekata gde građani imaju priliku da probaju reciklažne automate. Ohrabrujuće je što je preko 85% ispitanika u istraživanju iz 2022. godine, koje je sproveo Centar potrošača Srbije (CEPS), pozitivno ocenilo ideju uvođenja depozitnog sistema, što ukazuje na snažnu podršku javnosti inicijativama koje promovišu reciklažu.
Svakako je primetno da mlađe generacije imaju sve veću ekološku svest, da im je stalo do okoline i da vrednuju kompanije koje posluju održivo. To je takođe dobar trend i nadam se da će nam pomoći u prihvatanju dobrih navika i praksi.
Radite na preko 60 tržišta širom sveta. Koja su najvažnija saznanja koja ste stekli o depozitnim sistemima u svetu, i kako se dostižu te visoke stope povrata i reciklaže ambalaže boca i limenki?
Kompanija TOMRA ima 50-godišnje iskustvo u korišćenju tehnologije za prikupljanje prazne ambalaže. TOMRA Collection je inovator u cirkularnoj ekonomiji i danas ima preko 85.000 instalacija na više od 60 tržišta. Naša rešenja prikupljaju više od 46 milijardi korišćenih boca i limenki svake godine. Depozitni sistemi su vrlo važan element za naš rad, jer omogućavaju dobro okruženje na nivou cele zemlje i stimulišu učešće velikog broja ljudi.
Norveška je pravi uzor za recikliranje, sa stopom od preko 92% prikupljene ambalaže, od čega je 94% ostvareno kroz reciklažne automate u maloprodaji. U Norveškoj je i svest stanovništva o zaštiti okoline na vrlo visokom nivou, i oni su uspeli da postignu da manje od 1% boca od napitaka bude odbačeno. Za uspeh ovog sistema jako je važno poverenje ljudi, kao i dizajn sistema: pametna politika koja stimuliše učešće trgovinskih lanaca, udobnost za krajnjeg korisnika postignuta kroz gustu mrežu tačaka za povrat ambalaže i visoke stope automatizacije, kao i korišćenje modela „povrat u maloprodaju“ gde sve prodavnice prihvataju sve boce, što znatno olakšava korišćenje.
Nemačka je još jedan dobar primer, kao zemlja sa najvišom stopom učinka depozitnog sistema i stopom povrata ambalaže od čak 98%. To je postignuto zahvaljujući smislenoj vrednosti depozita koja motiviše ljude, kao i odličnoj mreži lokacija za povrat ambalaže.
Koja je važnost ili uloga automatizovanog prikupljanja ambalaže?
U doba hiper pogodnosti, razvoja tehnologije i korisničkih očekivanja, ne iznenađuje što potrošači očekuju dobro iskustvo reciklaže od prodavnica i proizvođača reciklažnih automata. Zato je automatizacija važna, kako bi proces tekao glatko. Kompanija TOMRA radila je studiju evropskih potrošača, i tu se jasno vidi da potrošači, a naročito oni koji recikliraju veće količine ambalaže, žele da ambalaža može da se reciklira brzo. Iskustvo je pokazalo da korisnici cene napredne reciklažne automate kod kojih nema zastoja, koji brzo skeniraju, koji su dizajnirani tako da se lako koriste, i gde postoji mogućnost povrata svih vrsta ambalaže u istu mašinu.
Iz vašeg iskustva i istraživanja, koji su to glavni razlozi koji motivišu ljude da recikliraju ambalažu?
Ukratko, povraćaj depozita i životna sredina su glavni razlozi za reciklažu. Ne iznenađuje da ljude pre svega motiviše povraćaj depozita (76% ispitanika naše studije), i zato je važno da se taj iznos dobro odredi. Međutim, briga za životnu sredinu takođe je snažan izvor motivacije (59%). Sledeće na listi su želja ljudi da pospreme svoje domove (44%) i da smanje smeće u zajednici (42%).
Važno je da primetimo da zaštita životne sredine leži na srcu omladine, jer veliki broj mladih koji recikliraju izjavljuje da je to ključni pokretač reciklaže – što nas uči o važnosti edukacije i komunikacije ovih faktora prilikom budućeg osmišljavanja depozitnog sistema i kod nas.
Šta je važno korisnicima u ovom procesu? Koji su ključni faktori?
Prijatno iskustvo reciklaže koja teče neometano je ključno za korisnike, ali treba imati u vidu i iz ugla prodavaca da ono može da poveća lojalnost konkretnoj prodavnici i pospeši prodaju. Ključna pouka naše studije jeste da pozitivna ocena reciklažnih automata zavisi od nekoliko aspekata reciklažnog iskustva – pouzdanosti, pogodnosti, brzine i higijene. Kvalitet reciklažnih automata jedan je od tri glavna kriterijuma za odabir prodavnice prilikom povrata prazne ambalaže. Potrošači često vraćaju svoju ambalažu na istoj lokaciji, pokazujući da lojalnost prodavnici može biti jednako važna za reciklažne navike kao i za ponašanja pri kupovini.
Koji su planovi kompanije TOMRA Collection u regionu u narednom periodu?
Imamo odličnu saradnju sa mnogim kompanijama i institucijama u Srbiji i sve veću zainteresovanost za razumevanje procesa reciklaže i korišćenja raciklažnih automata. Realizovali smo saradnju sa jednim trgovinskim lancem, Privrednom Komorom Srbije, Akva parkom Raj u Vrnjačkoj Banji, Lovćen bankom u Crnoj Gori, a aktivno učestvujemo i na konferencijama i festivalima kao ekološki ambasador, pa smo tako prisutni ove sezone na Festivalu zdravog duha, ESG Adria Samitu, Arsenal Festu, EXIT festivalu, i plan nam je da tako nastavimo i do kraja godine, kako bi što više ljudi moglo da isproba reciklažne automate.
Pilot projekti su jedan od najboljih načina da učimo zajedno i budemo spremni za start depozitnog sistema, pa pozivam sve zainteresovane kompanije, bez obzira na delatnost, da nas kontaktiraju na post.serbia@tomra.com ako žele da posete naš showroom u Beogradu i lično isprobaju našu tehnologiju, kao i da sa nama osmisle pilot i nađu najoptimalnije rešenje za svoje održivo poslovanje.