Pre deset godina, kada sam se pridružila kompaniji, Coca-Cola HBC je već imala ustaljenu praksu redovnog izveštavanja o napretku na polju održivog poslovanja, dok je sam ESG pojam postepeno dobijao na značaju među multinacionalnim kompanijama.
Nina Elezović, direktorka sektora za korporativne poslove i održivost u Coca-Cola HBC Srbija i Crna Gora
Danas, održivost je neizostavan deo centralne strategije svakog velikog biznisa, gde kompanije svojim primerom jačaju poverenje među potrošačima, partnerima i investitorima, dok prenose dobre prakse lokalnim dobavljačima i svojim primerom pokazuju princip odgovornosti prema društvu u kome svi poslujemo.
Odgovorno poslovanje donosi i svojevrsno „obećanje“ prema našim zaposlenima, obzirom da se kvalitetni kadrovi neće lako opredeliti da rade u kompaniji koja nema jasnu viziju u kom pravcu želi da jača svoju ulogu na tržištu, a neće je dugoročno razmatrati ni partneri u širem lancu vrednosti.
Posvećenost kompanije Coca-Cola HBC održivosti je toliko snažno integrisana u osnovu poslovanja, čemu doprinosi i činjenica da je ona sastavni deo naših ključnih vrednosti, dok naši zaposleni udruženim akcijama doprinose osnaživanju kolektivne odgovornosti.
Istovremeno, odeljenje korporativnih poslova nosi u svom imenu i pojam ‘održivosti’. Zadatak našeg tima je da jednako podstičemo dijalog i međusobnu saradnju sa internim i eksternim stejkholderima. Kroz transparentno izveštavanje i detaljne, javno dostupne analize, izveštavamo o svojim postignućima i preuzimamo odgovornost za dalji napredak, omogućavajući svim zainteresovanim stranama uvid u relevantne podatke i planove za budućnost.
Svake godine proveravamo kakav uticaj imamo na okruženje i na osnovu toga pravimo planove koji su deo naše „Misije održivosti 2025“, koja je usklađena sa Ciljevima održivog razvoja Ujedinjenih nacija. Redovno izveštavamo o napretku i dodatno prilagođavamo akcije, zbog čega s pravom možemo tvrditi da je održivost za nas usvojena norma, odnosno merilo uspešnosti poslovanja.
I to radimo transparentno. Svake godine objavljujemo Izveštaj o održivom poslovanju koji pruža jasnu sliku o svim aktivnostima, izazovima i postignućima. U drugom kvartalu 2025. godine predstavićemo najnoviji, 12. po redu Izveštaj o održivom poslovanju, i peti koji obuhvata podatke kompanije Bambi, a koji se fokusira na konkretne podatke i metrike, nudeći uvid u napredak u ključnim oblastima kao što su zaštita životne sredine, inovacije, podrška zaposlenima i razvoj zajednice.
Svesni smo da verodostojnost podataka igra ključnu ulogu u ESG izveštavanju. Zbog toga Coca-Cola HBC Srbija koristi međunarodno priznate standarde i metodologije kako bi obezbedila tačnost i uporedivost informacija. To uključuje merenje emisija ugljen-dioksida u skladu sa ciljem nulte emisije do 2040. godine, transparentno praćenje potrošnje energije i vode uz primenu naprednih tehnologija za smanjenje potrošnje, kao i jasno izveštavanje o reciklaži, da pomenemo samo neke od parametara.
Dodatno, posvećenost održivosti potvrđujemo kroz konkretne inicijative koje sprovodimo na lokalnom nivou. Kroz projekat „Vlasina – čista ljubav“, koji realizujemo od 2021. godine, ulažemo u očuvanje dragocenih prirodnih resursa i unapređenje održivog turizma, dok istovremeno pružamo podršku lokalnim zajednicama i razvoju preduzetništva u tom području. Ovaj projekat je primer kako se udruženim snagama može unaprediti prirodna lepota i ekonomska održivost jednog regiona.
Još jedan od primera podizanja svesti i deljenja iskustva iz oblasti održivog poslovanja među našim dobavljačima jeste obeležavanje Dana zelene nabavke. Zajedno sa njima, promovišemo održive prakse – uključujući prelazak na vozila sa manjom emisijom, gde je danas više od 90% našeg voznog parka hibridno ili na tečni naftni gas.
Odgovoran pristup ključnim resursima daje i merljive dugoročne rezultate, s obzirom da smo kontinuiranim ulaganjima u optimizaciju procesa uspeli da u proteklih 17 godina smanjimo potrošnju vode po litru proizvoda za 54,4%, a energije za čak 58%.
Kako bismo kao kompanija odgovorili na složenost ESG kriterijuma, 2022. godine osnovali smo Savetodavni odbor, okupljajući vrhunske stručnjake i profesionalce, iz različitih sektora i oblasti, koji nam daju jedan potpuno nov ugao gledanja na naš biznis kroz razmenu znanja i iskustva.
Transparentnost izveštavanja nije samo regulatorni zahtev – to je suštinski element odgovornog poslovanja i odraz naših vrednosti. Svojim primerom pokazujemo kako otvorena komunikacija, precizni podaci zasnovani na merenjima po naučno potvrđenim metodama i jasno postavljeni ciljevi mogu doprineti jačanju poverenja, unapređenju industrijskih standarda i dugoročnoj održivosti. Kroz doslednu primenu ESG principa, unapređujemo naše poslovanje, ali i aktivno oblikujemo bolje okruženje za buduće generacije.