ESG (Environmental, Social, and Governance) postao je nezaobilazna tema u poslovnom svetu, ali mnoge kompanije još uvek nisu sigurne kako da pristupe ovom konceptu. John Dalton, osnivač prestižne London School of Public Relations, ekskluzivno za OdržiMe podelio je svoja razmišljanja o pravim koracima za implementaciju ESG principa i izbegavanju zamki koje prate ovaj trend. LSPR zajedno sa Represent Akademijom slavi 20 godina postojanja ovog programa u Srbiji.
“ESG je trenutno neka vrsta trenda,” kaže Dalton. “Međutim, pitanje koje se često postavlja – kako učiniti ESG kampanje uticajnim i efektivnim za zajednice – možda nije pravi pristup. Pre nego što se fokusirate na komunikaciju, morate osigurati da su ESG principi duboko ukorenjeni u vašem poslovanju.”
Temeljna integracija pre komunikacije
Dalton naglašava da je osnovna greška mnogih kompanija što pokušavaju da promovišu ESG inicijative bez autentične primene tih principa u svakodnevnim poslovnim operacijama. “Prvi korak je uspostaviti jasan okvir i strategiju. Na primer, analizirajte vaš lanac snabdevanja – da li je otporan? Gde se završava? Šta zaista znate o njemu?” objašnjava on.
Ovaj strateški proces, prema Daltonu, podrazumeva dubinsku analizu svih aspekata poslovanja kako bi se ESG principi prirodno integrisali u organizaciju. “Praktično, to znači da morate ‘hodati ono što govorite’. Bez toga, svaka komunikacija o ESG temama može postati prazna priča.”
Opasnosti ESG inflacije i greenwashinga
Dalton upozorava na rastući fenomen tzv. ESG inflacije, gde kompanije preuveličavaju svoje ESG rezultate, često bez realnog pokrića. “Ovo je slično greenwashingu ili bluewashingu – praksa ulepšavanja podataka kako bi se zadovoljile trenutne tržišne ili društvene očekivanja. Međutim, to može biti veoma opasno. Ako tvrdite da ste postigli određeni nivo smanjenja ugljenika, a podaci su falsifikovani, rizikujete ogromnu reputacionu štetu.”
Nezavisne agencije, NGO-ovi ili standardi za otkrivanje podataka lako mogu otkriti nedoslednosti. “Rezultat? Negativan publicitet, gubitak poverenja i, potencijalno, finansijski gubici,” ističe Dalton.
Autentičnost kao ključ uspeha
Daltonova ključna poruka je jasna: ESG nije samo marketinški alat ili prolazni trend – to je duboko strateški proces. Kompanije koje žele da ostvare dugoročan uspeh moraju početi od temelja: pažljivo analizirati svoje operacije, postaviti jasne ciljeve i obezbediti transparentnost u svim procesima.
“Komunikacija dolazi tek nakon implementacije. Ako hodate ono što govorite, vaša ESG poruka će biti autentična i imat će veći uticaj na zajednice,” zaključuje Dalton.
Foto: Represent Academy