Francuska je postala prva zemlja na svetu koja ima auto-put opremljen bežičnim sistemom za dinamičko punjenje električnih vozila. Deo auto-puta A10, oko 40 kilometara jugozapadno od Pariza, izgrađen je u saradnji kompanija VINCI Autoroutes, Electreon, VINCI Construction, Univerziteta Gustave Eiffel i Hutchinsona.
U pilot fazi projekta, na oko 1,5 kilometar puta ugrađene su zavojnice ispod asfalta, koje omogućavaju vozilima da se pune dok se kreću. Testiranja su sprovedena u stvarnim uslovima – na putu sada svakodnevno voze električni kamioni, autobusi, putnički i komunalni automobili.
Rezultati su impresivni: sistem je postigao snagu od preko 300 kW, dok je prosečna snaga punjenja iznosila više od 200 kW, prema merenjima nezavisnih laboratorija Univerziteta Gustave Eiffel.
Kako funkcioniše dinamičko punjenje?
Zavojnice postavljene ispod kolovoza stvaraju magnetno polje koje prenosi energiju na vozilo iznad njih. Automobil sa prijemnom zavojnicom „hvata“ to polje i pretvara ga u električnu energiju koja puni bateriju ili direktno napaja motor.
Za razliku od klasičnih punjača, vozila se ne moraju zaustavljati, energiju primaju dok voze. Ovaj princip bi u budućnosti mogao da smanji potrebu za velikim i teškim baterijama, čime bi kamioni mogli da prevoze više tereta, a troškovi sirovina bili niži.
Sistem koristi senzore i softver koji u realnom vremenu prate prenos energije i otpornost materijala, testiranih da izdrže i do 25 godina saobraćaja teških kamiona.
Slični projekti širom sveta
Francuska nije jedina koja eksperimentiše s ovakvim tehnologijama.
- Nemačka testira kilometar dinamičkog punjenja na auto-putu A6 u Bavarskoj.
- Italija sprovodi projekat Arena del Futuro u Lombardiji, gde se tehnologija koristi na deonici sa naplatom putarine.
- Švedska je analizirala ideju o nacionalnoj mreži „električnih puteva“, ali je zaključila da za sada nije isplativa, osim u manjim koridorima.
- Slični testovi sprovode se i u SAD-u, Kini, Južnoj Koreji i Izraelu.
Francuski pilot projekat će narednih meseci prikupljati podatke o pouzdanosti, održavanju i troškovima, ali i o tome kako bi se ovakva infrastruktura mogla finansijski i tehnički prilagoditi za duže deonice.
Ostaje da se vidi da li će budućnost električnih automobila zaista biti, auto-put koji ih puni u pokretu.