Brojne domaće kompanije su svoje poslovanje usmerile putem održivog razvoja i u svoje poslovne procese uspešno integrisale najviše ESG standarde. Redakcija Odrzime.rs ESG Web Platform-e odlučila je da napravi seriju razgovora sa predstavnicima kompanija, koje svojim primerom predstavljaju putokaz i koje su spremne da podele sa zajednicom svoje inicijative, planove i praktične korake u primeni ESG principa. Prvi među njima je Vladan Krsman, zamenik direktora Razvojnog centra Schneider Electric-a u Novom Sadu.
U današnjem poslovnom i društvenom okruženju, da li će uloga ESG principa da postane sve važnija?
Definitivno hoće. Već u ovom trenutku je evidentan značaj društveno odgovornog načina poslovanja. Svedoci smo različitih društvenih i ekonomskih kretanja i izazova koji već utiču na tržište i poslovanje, a tek ćemo imati priliku da vidimo kako će oblikovati blisku budućnost. U tom smislu, kompanije već uviđaju gde je njihova odgovornost u takvom okruženju i u kom segmentu poslovanja mogu da primene principe društvene odgovornosti. Sa druge strane, tu su i zahtevi potrošača, investitora i regulatornih tela. Ove strane od kojih zavisi poslovanje različitih kompanija, postaju sve više aktivne i osvešćene kada je reč o pitanjima kao što su zaštita životne sredine, ljudska prava i etičko poslovanje. Kompanije prepoznaju da se nepridržavanje ESG principa može manifestovati kroz različite rizike, uključujući pravne, reputacione i operativne rizike. Integracija ESG faktora u poslovne strategije pomaže u smanjenju tih rizika i jačanju dugoročne održivosti poslovanja.
Na koje ESG aktivnosti je vaša kompanija posebno ponosna?
Iza nas je veliki broj dostignuća na koja smo izuzetno ponosni, pre svega zbog toga što ta dostignuća predstavljaju pozitivan uticaj na poslovno, ali i šire okruženje. Schneider Electric je proglašen jednim od tri globalna Svetionika cirkularnosti u izgrađenom okruženju po izboru Svetskog ekonomskog foruma i firme McKinsey. Ovo priznanje potvrđuje značajna dostignuća Schneider Electrica u uvođenju cirkularnih modela poslovanja duž celog svog asortimana. Zahvaljujući naprednim metodama, Schneider Electric je uspešno eliminisao oko 513 miliona tona emisija CO₂ od 2018, a do 2025. godine, kompanija planira da dostigne upotrebu 50% zelenih materijala u proizvodima. Takođe, naša nova InGrid zgrada nedavno je dobila prestižni Platinum LEED sertifikat, potvrđujući svoju izuzetnu posvećenost održivosti i zelenoj gradnji.
Naročito smo ponosni na Centar za mlade talente (CMT) koji smo osnovali pre više od 10 godina, a preko kojeg su deci širom Srbije, dostupni besplatni časovi programiranja i matematike. Rad Centra vođen je činjenicom da budućnost može da se održi jedino ako budemo kontinuirano ulagali u decu i mlade. Za punu deceniju postojanja, kroz Centar za mlade talente, nastavu je pohađalo skoro 10 000 polaznika, a realizovano je skoro 6 000 sati nastave.
Takođe, Schneider Electric je sponzor najvećeg sportsko – poslovnog događaja u zemlji Serbia Business Run u okviru kojeg se održava i Trka za šume. Samo kroz ovu akciju, kompanija je podržala sadnju drveća, donirala najveći broj stabala u 2022. godini – 100 sadnica i tako doprinela ozelenjavanju Srbije.
Šta možemo da uradimo u porodici, zgradi, ulici, kao građani da bismo obezbedili bolju, zdraviju i održiviju budućnost?
Važno je da budemo svesni da svojim primerom utičemo i oblikujemo delanje drugih ljudi, a naročito mladih. Uzimajući to u obzir, i mi kao kompanija najveći deo ovakvih akcija i napora usmeravamo ka deci i omladini. Zato što verujemo da to vodi održivosti na duži rok i da smo svi zajedno dužni da edukujemo i usmerimo mlađe generacije, kako bi bili spremni za izazove koji ih čekaju u budućnosti. Pored toga, važno je da usmerimo pažnju i na zaštitu životnog okruženja verujući u to da planetu koju imamo treba da tretiramo onako kako zaslužuje. Na tom putu, presudna je i otvorenost ka inovacijama i pozitivnim promenama.
Svi zajedno moramo da osvestimo značaj pozitivnog i aktivnog odnosa prema ovim principima. Održiva budućnost, zelene agende, ulaganje u inovacije i neki bolji svet za naredne generacije, ne sme da bude samo slovo na papiru. Svaka zajednica mora da bude aktivna na ovom polju, ali i svaki član zajednice. Onda time dobijamo jedan pozitivan domino efekat. U slučaju naše kompanije to najbolje ilustruju aktivnosti naših zaposlenih. Veliki broj inicijativa iz spektra društvene odgovornosti, dolazi baš od naših zaposlenih koji su predlagači/inicijatori i nosioci brojnih uspešno realizovanih projekata. U tom smislu, naša deviza je walk the talk. Predstavljamo se kroz ono šta radimo i kako radimo i verujemo da je to najispirativniji način vršenja pozitivnog uticaja na celokupno okruženje u kojem živimo i poslujemo.