“Najveći pogon na svetu” dizajniran da iz atmosfere usisa zagađenje koje zagreva planetu, poput ogromnog usisivača, počeo je u sredu sa radom u Islandu. “Mamut” je drugi komercijalni pogon koji je otvorila švajcarska kompanija Climeworks u toj zemlji, i deset puta je veći od svog prethodnika, „Orke“, koji je počeo sa radom 2021. godine.
Direktno hvatanje vazduha, ili DAC, tehnologija je dizajnirana da usisa vazduh i iz njega izdvoji ugljenik pomoću hemikalija. Ugljenik se zatim može ubrizgati duboko ispod zemlje, ponovo upotrebiti ili pretvoriti u čvrste proizvode. Climeworks planira da transportuje ugljenik pod zemlju gde će se prirodno pretvoriti u kamen, trajno zarobljavajući ugljenik. Cela operacija će biti pokretana obilnom, čistom geotermalnom energijom Islanda.
Klimatska rešenja nove generacije poput DAC-a sve više privlače pažnju vlada i privatne industrije dok ljudi nastavljaju da sagorevaju fosilna goriva. Koncentracije ugljen-dioksida koji zagreva planetu u atmosferi dostigle su rekordni nivo u 2023. godini.
Kako planeta nastavlja da se zagreva — sa razornim posledicama za ljude i prirodu — mnogi naučnici kažu da svet mora pronaći načine za uklanjanje ugljenika iz atmosfere pored brzog smanjenja fosilnih goriva. Ali tehnologije uklanjanja ugljenika, kao što je DAC, i dalje su kontroverzne. Kritikovane su kao skupe, energetski zahtevne i nedokazane na velikoj skali.
Neki zagovornici klime takođe su zabrinuti da bi mogli odvratiti pažnju od politika za smanjenje fosilnih goriva. Ova tehnologija “je prepuna neizvesnosti i ekoloških rizika”, rekla je Lili Fur, direktorka programa za fosilnu ekonomiju u Centru za međunarodno pravo životne sredine, govoreći generalno o hvatanju ugljenika.
Climeworks je počeo sa izgradnjom „Mamuta” u junu 2022. godine, i kompanija tvrdi da je to najveći takav pogon na svetu. Ima modularni dizajn sa prostorom za 72 “kontejnera sakupljača” — delovi usisivača mašine koji hvataju ugljenik iz vazduha — koji se mogu slagati jedan na drugi i lako pomerati. Trenutno je na mestu 12 takvih, a u narednih nekoliko meseci biće dodato još.
Mamut će biti u stanju da iz atmosfere izvuče 36.000 tona ugljenika godišnje kada radi punim kapacitetom, prema Climeworks-u. To je ekvivalentno uklanjanju oko 7.800 automobila na benzin sa puta na godinu dana. Climeworks nije dao tačnu cenu za svaku tonu uklonjenog ugljenika, ali je rekao da je bliže 1.000 dolara po toni nego 100 dolara po toni – što se široko smatra ključnim pragom za činjenje tehnologije pristupačnom i održivom.
Photo: PR Climeworks